ПИСАНКА У ФОЛЬКЛОРНО-ЕТНОГРАФІЧНИХ МАТЕРІАЛАХ

  • Viktor Tkachenko кандидат історичних наук, старший науковий співробітник, Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав»
Ключові слова: писанка, христосування, віншування, обряд, Великдень, фольклор, етнографія

Анотація

У статті розглядається місце писанки у фольклорних жанрах пов’язаних із звичаєво-обрядовими традиціями великодніх святкувань. Використовуючи методи пошуку, аналізу, порівняння та узагальнення автор встановив, що у стародавніх слов’ян вшановування яйця як символу життя й сонця, що воскрешає й оживлює все живе, було дуже поширене. У багатьох слов’янських народів, а в українців зокрема, вважалося, що в яйці заховано не лише видимий матеріальний світ з його поступом і життям, але й сама душа, що оживлює людину. Зазвичай писанку та крашанку пов’язують з веснянками- гаївками, з хлоп’ячими іграми та іншими звичаями. Великодні ігрища носили в собі мотиви віншувальних походів, елементи очищення та можливість прослідкувати в них світотворчі уявлення. Усі гагілки-гаївки символізують весняне пробудження природи та людських почуттів, початок весняних хліборобських робіт. У переважній більшості у кожному весняному танці перегукуються мотиви елементів орнаменту писанки і назви чи схеми танцю-гри.Дівчата дарували свої писанки, які були символом кохання, хлопцям. Найяскравіший момент святкового великоднього обходу на значній території України – це «волочіння», ходіння з хати до хати зі свяченим, з привітаннями і поздоровленнями, що відбувається особливо у Великодній понеділок. Всі великодні ігри, хороводи, христосування супроводжувалися елементами фольклору, який має свої особливості у змісті та призначенні.

Посилання

1. Arxivni naukovi fondy rukopysiv ta fonozapysiv (dali – ANFRF) IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [Archival scientific foundations of manuscripts and phonograms (hereinafter – ANFRF) IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine]. F. 14-5. Ode save 680. 172 arcs.

2. ANFRF IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [ANFRF IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine]. F. 16. Ode save 27. 9 arcs.

3. ANFRF IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [ANFRF IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine]. F. 31. Ode save 39. 18 arcs.

4. ANFRF IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [ANFRF IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine]. F. 43. Ode save 223. 2 arcs.

5. ANFRF IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [ANFRF IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine].F. 1. Ode save 562. 175 arcs.

6. ANFRF IMFE im. M.T. Rylskogo NAN Ukrayiny. [ANFRF IMFE them. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine].F. 1-dod. Ode save 309. Arcs. 79.

7. Antonovy`ch Ye., Zaxarchuk-Chugaj R., Stankevy`ch M., (1992), Dekoraty`vno-pry`kladne my`stecztvo [Decorative and applied art]. Lviv: World, 1992. 271 p.

8. Ben`kovsky`j Y`v., (1895), Obychay` y` pover`ya, pry`urochennye k «Vely`kodnyu» [Customs and beliefs, timed to the “Velikden”], Kiev’s antiquity. T. XLIX. May. P. 74–76.

9. Vengrezhenovsky`j S., (1895), Yazychesky`j obychaj v Braczlavshhy`ne «gonyty shulyaka» [The pagan custom in Bratslavshchina is «to drive a kite away»], Kiev’s antiquity. T. L. P. 282–323.

10. Vy`shens`ky`j I. (1959), Tvory`. [Writings]. Kyiv: State Publishing House of Fiction, 267 p.

11. Gnatyuk V. (1909), Gayivky` [Hayvyks]. Materials to the Ukrainian ethnology. Lviv, T. 12. P. 228–229.

12. Grushevs`ky`j M. (1993), Istoriya ukrayins`koyi literatury`. [History of Ukrainian Literature]. Kyiv: Lybid, T. 1. 392 p.

13. Gurgula I. (1928). Zvy`chayi i povir’ya, zv’yazani z py`sankamy` [Manners and beliefs connected with pysanky]. New chata. Lviv, No. 4. P. 4–5.

14. Kara-Vasy`l`yeva T., Karabovy`ch T. (1997), Py`sanky` [Pysanka]. Kholmshchyna and Pidlyashchyna. Kyiv: Rodovid, P. 270–279.

15. Ky`ly`mny`k S. (1994), Ukrayins`ky`j rik u narodny`x zvy`chayax ta v istory`chnomu osvitlenni [Ukrainian year in folk customs and historical lighting]. Kiev: Oberi, T. 3. Kn. 2. 524 p.

16. Kuly`sh` P. (1856), Zapy`sky` o Yuzhnoj Rusy`. [Notes on South Russia]. T. 2. 354 p.

17. Kulzhy`nsky`j S. (1899), Opy`sany`e kollekcy`y` narodnych py`sanok. [Description of the collection of national Easter eggs]. Moscow. Issue. 1. 176 p.

18. Ly`sak V. (1998), Narodny`j calendar bojkiv I guczuliv. [People’s Calendar of Boyks and Hutsuls]. Boyka. № 1-12. P. 176–179.

19. Moskalenko M. (1988), Zolotoslov. Poety`chny`j kosmos Davn`oyi Rusi. [Zolotoslov. Poetic Space of Ancient Rus]. Kyiv: Dnipro, 294 p.

20. Ony`shhuk A. (1912), Narodny`j kalendar. Zvy`chayi i viruvannya pry`v’yazani do poody`noky`ch dniv u roci, zapy`sav u 1907–1910 rr., v Zeleny`cy`, Nadvirnyans`kogo povitu. [People’s calendar. Customs and beliefs which tied to isolated days of the year, recorded in 1907–1910, in Zelenitsy,

Nadvirna district]. Materials to Ukrainian Ethnology. Lviv, T. 15. P. 36–41.

21. Oshurkevy`ch O. (1996), Relikty` volochebny` zvy`chayiv na Zaxidnoukrayins`komu Polissi. [Relics of the trappings in Western Ukraine Polissya]. Polissya: language, culture, history. Materials of international conference. Kyiv: Association of Ethnologists, P. 349–352.

22. Rybakov B. (1981). Yazychestvo drevny`ch slavyan. [Paganism of the ancient Slavs]. Moscow: Nauka, 608 p.

23. Sokolova V. (1987), Kalendarnye prazdny`ky` y` obryady. [Calendar holidays and ceremonies]. Ethnography of the Eastern Slavs. Moscow: Nauka, 556 p.

24. Sumczov N. (1891), Py`sanky`. [Pysanka]. Kyiv, 49 p.

25. Shuxevy`ch V. (1904), Py`sanky`. Guczul`shhy`na. [Pysanka Huzulshchyna]. Materials to the Ukrainian-Russian ethnology. Lviv. P. 4. P. 216–228.

26. Yaroshevy`ch B. (1998), Vely`kodni zvy`chayi na Sambirshhy`ni. [Easter customs on Sambirshchyna]. Boyka. No. 1-12. P. 194–198.
Опубліковано
2018-04-03
Розділ
РОЗДІЛ ІІ. НАУКИ ДОКУМЕНТНО- КОМУНІКАЦІЙНОГО ЦИКЛУ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ВИМІРИ СУСП